نکات بسیار مهم در خرید کولرهای گازی

نویسنده: مدیریت سایت
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 1.00 (1 رای)

 نکات بسیار مهم در خرید کولرهای گازی

کولر گازی

با فرا رسیدن تابستان بازار انواع کولر داغ می شود. چند سالی است که ایرانیان استقبال زیادی از کولرهای گازی می کنند. علت می تواند راحتی در استفاده، عملکرد سرمایشی مطلوب و ... باشد. اگرچه کولرهای گازی گران هستند، اما در صورت رعایت نکات مهم در خرید آن، یک سرمای مطلوب در دل تابستان داغ تسکین تان خواهد داد.این در حالی است که اگر بدون اطلاع قدم به بازار بگذارید و میان انبوه برندها و مدل ها سرگردان شوید، ممکن است در نتیجه یک خرید ناموفق، حسابی نقره داغ شوید. بنابراین قبل از شمارش پول هایتان برای خرید کولر، به نیازسنجی و گردآوری اطلاعات بپردازید.


کولرهای گازی چگونه کار می کنند؟

کمپرسورهای کولرهای گازی، گاز را فشرده می کنند و به درون کندانسور می فرستند. آن جا توسط فن های خنک کننده به مایع تبدیل می شوند و بعد از رسیدن به لوله های مسی به صورت باد سرد می وزند. کولر گازی شامل کمپرسورهایی است که در آن گاز وجود دارد. این گاز توسط همین وسیله به صورت فشرده به داخل کندانسور می رود و در آن جا توسط فن هایی خنک کننده، گرمایش خود را از دست می دهد و تبدیل به مایع می شود. سپس بعد از رسیدن به یونیت از طریق یک سری لوله، به صورت باد سردی به بیرون می وزد و موجب کاهش دمای محیط می شود.

1- کدام مدل را بخرم؟

با توجه به نوع نیاز و شرایط محیطی که هر مصرف کننده در اختیاردارد، انواع مختلفی از کولرهای گازی وجود دارند. از آن جایی که تنوع در اشکال کولرهای گازی بسیار است، در این جا به معرفی سه نوع اصلی آن خواهیم پرداخت.

ایستاده

کولرهای گازی ایستاده در دو نوع پرتابل (قابل حمل) و ثابت وجود دارند. نوع ثابت آن بیشتر برای سالن های بزرگ و شلوغ ادارات مناسب است. اما نوع پرتابل آن مناسب منازلی است که امکان قرار دادن کندانسور بزرگ کولرهای گازی را در خارج از خانه و تاسیسات مربوط به نصب اسپیلت را در داخل منزل ندارند. کولرهای پرتابل هوای گرم را از طریق نصب روی  پنجره  به بیرون می فرستند.

پنجره ای

کولرهای گازی پنجره ای در عین ارزان بودن گران هستند. به این معنی که پنجره ای ها از انواع دیگر کولرهای گازی قیمت بسیار کمتری دارند اما مصرف برق آن ها به شدت زیاد است. برای خرید کولرهای پنجره ای باید به طور دقیق پنجره مد نظر را برای نصب اندازه گرفت. پنجره ای ها نیاز به لوله کشی ندارند و تنها با یک سیم به برق متصل و روشن می شوند.

معرفی شرکت کولر

این مجموعه با سالها تجربه در زمینه واردات انواع تجهیرات سرمایشی و گرمایشی با برند های جهانی گری ، اجنرال و دایکین توانسته است گام بسیار بزرگی در زمینه واردات ، پخش و نصب و نگهداری تجهیزات صنایع برودتی بردارد . این مجموعه دارای مجوز رسمی از اتحادیه و همچنین مجوز رسمی نمایندگی گری ؛ نمایندگی اجنرال و نمایندگی دایکین در ایران را دارد . و اقدام به فروش انواع کولر گازی گری ، اسپلیت اجنرال ، کولر گازی دایکین می نماید . این شرکت با نام تجاری تک کولر در تمام شهر های ایران نمایندگی دارد و دفتر اصلی نمایندگی گری تهران در خیابان دماوند که آدرس دقیق و لوکیشن آن در سایت درج شده است قرار دارد . این مجموعه در زمینه فروش و نصب و نگهداری داکت اسپلیت گری  و داکت اسپلیت اجنرال دارای سابقه و پروژه های مختلف اجرایی نیز می باشد که توضیحات کامل آن در صفحه ی تخصصی ان قرار داده ایم .

از دیگر مجوز های موجود این شرکت داشتن مجوز فروش محصولات دایکین با نام تجاری نمایندگی دایکین است که در این بخش واحد اجرایی ویژه این برند تشکیل داده  و در این واحد فروشVRV دایکین به صورت ویژه و با تخفیف قرار دارد . اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید می توانید با کارشناس های بر خط ما به صورت شبانه روزی مکاتبه نمایید.

اسپیلت

اگر مستاجر باشید و صاحب خانه به شما اجازه تعمیراتی برای نصب ندهد، باید به یکی از دو نوع قبلی بسنده کنید. اما چنان چه صاحبخانه هستید یا منزل شما تجهیزات نصب کولر گازی را دارد، اسپیلت ها گزینه بسیار خوبی هستند. اسپیلت ها از دو قسمت پنل و پکیج کندانسور _کمپرسور یکی دردرون محیط و دیگری در بیرون تشکیل می شوند. این دو قسمت توسط لوله های مسی به یکدیگر متصل می شوند. کولرهای اسپیلت نسبت به پنجره ای ها و پرتابل ها گران تر هستند، اما مصرف برق بهینه دارند. کولرهای اسپیلت نسبت به دو مدل پنجره ای و قابل حمل سر وصدای کمتری دارند. محل نصب کولرهای اسپیلت نیازمند یک نصاب ماهر و متخصص است.

2- چند هزار بخرم؟

خنک‌کنندگی کولر گازی با واحد BTU اندازه‌گیری می‌شود. BTU واحد اندازه گیری انرژی گرمایی در تاسیسات برودتی و حرارتی است. در ایران به صورت متداول واحد را حذف و به ذکر میزان قدرت بسنده می کنیم؛ 18 هزار، 24 هزار و ... .

نکته بسیار مهم درخرید کولرهای گازی همین نکته است که منزل یا محیط کار من به چه میزان قدرت خنک کنندگی نیاز دارد؟ قدرت کمتر یا بیشتر از حد نیاز هر دو نامطلوب است. یک کولر 24  هزار برای یک خانه 60 متری را تصور کنید. قدرت خنک کنندگی آن قطعا فراتر از متراژ است. از مصرف انرژی زیاد و قبوض برق نجومی که بگذریم هوا را به قدری سرد می کند که مجبور می شوید مدام آن را خاموش کنید. همچنین با این کار رطوبت محیط نیز از دست می رود، زیرا کولرهای گازی برای خنک کنندگی رطوبت محیط را می گیرند و آن را به‌صورت آب به بیرون هدایت می‌کنند. اگر قدرت کولر کمتر از متراژ محیط منزل شما باشد، سرمای مطلوبی نصیب تان نخواهد کرد. کارشناسان و متخصصان با بازدید از محل یا گرفتن اطلاعات، خریدار را درباره قدرت لازم کولر راهنمایی می کنند. با وجود این در ادامه جدولی را بر اساس متراژ ارائه می دهیم. اما عوامل دیگری علاوه بر متراژ هستند که میزان قدرت خنک کنندگی را برای هر فضا مشخص می سازند. این عوامل عبارتند از: آب و هوای منطقه محل زندگی، ارتفاع ساختمان از سطح زمین (طبقات بالاتر گرم تر هستند)، ارتفاع سقف، نوع کاربری(مسکونی یا اداری)، تعداد افراد، میزان رفت و آمد ، رعایت شدن یا نشدن مبحث 19، رو به آفتاب بودن، وجود وسایل گرمازا در محیط مثل اجاق گاز یا لامپ ها و...

3- چند نوع کمپرسور داریم؟

کمپرسور با فشرده کردن گاز باعث افزایش فشار آن و در نهایت خنک کنندگی می شود.
سه نوع کمپرسور داریم؛ کمپرسورهای اسکرول (Scroll)، پیستونی (Reciprocating) و روتاری (Rotary).
از کمپرسورهای پیستونی در مدل های قدیمی تر استفاده می شد، این کمپرسورها پر سرو صدا نیز هستند. رایج ترین نوع کمپرسور در کولرهای گازی روتاری است که مقرون به صرفه است. این در حالی است که کمپرسورهای اسکرول بهترین نوع کمپرسور هستند اما به دلیل گران بودن بسیار کم از آن ها استفاده می شود.

4- چرا باید اینورتر بخرم؟

اینورتر قابلیتی است که می توان آن را به کمپرسور افزود. در کولرهای غیر اینورتر اگر دما را 18 درجه تنظیم کنیم، کولر پس  از رساندن دما به این اندازه خاموش و دوباره پس از افزایش دما روشن می شود. این در حالی است که جریان سرمایش در کولرهای دارای اینورتر آهسته و پیوسته است. این کولرها بعد از رساندن دما به حد مشخص شده، خاموش نمی شوند بلکه سرعت کار موتور بر اساس نیاز افزایش و کاهش می‌یابد .در واقع خاموش و روشن شدن مداوم در کولرهای غیر اینورتر سبب افزایش مصرف انرژی و فشار آمدن بر موتور دستگاه می شود. کولرهای اینورتر مصرف انرژی را بسیار پایین می آورند و حتی تا 60 درصد در مصرف برق صرفه جویی می کنند.

5- مصرف انرژی

خیلی از افراد با شنیدن اسم کولر گازی از قبض های نجومی آن یاد می کنند. این در حالی است که اگر کولرگازی اینورتر با رده انرژی A بخرید، مصرف انرژی به صورت چشمگیری پایین خواهد آمد. گفته می شود در صورتی که از یک کولرگازی ۱۸۰۰۰ Btu/h با گرید  A به جای کولری با گرید G استفاده شود، بیش از ۴۰درصد در مصرف برق و هزینه آن صرفه جویی خواهد شد و در صورتی که از یک کولر با گرید A به جای کولری با گرید D استفاده شود، این صرفه جویی به میزان ۲۵ درصد خواهد بود. همچنین نگه داشتن دما روی دمای متعادل، مصرف انرژی را پایین می آورد. برای کولرهای گازی درجه 25 مقرون به صرفه است در حالی که سرمایش مطلوبی نیز دارد. در نظر داشته باشید نرخ بهینگی انرژی با EER مشخص می شود. هنگام خرید به مقایسه این نرخ در کولرهای مختلف بپردازید. هرچه EER بالاتر باشد، مصرف انرژی کمتر است.

6- پرتاب باد

پرتاب باد یعنی میزان انتقال خنک کنندگی کولر به دیگر نقاط.  هنگام خرید توجه کنید پرتاب باد کولر حداقل 10 متر باشد. برخی کولرهای جدید قابلیت باد زدن به دو جهت راست و چپ را نیز علاوه بر سمت های بالا و پایین دارند. بعضی از کولرهای نسل جدید همچنین می توانند  باد را در جهت نشستن افراد بوزند و وقتی فردی در محل نیست، به صورت پراکنده و برای صرفه جویی با حداقل قدرت می وزند.

7- صدای کم

اگر آرام بودن محیط برایتان مهم است، هنگام خرید به دنبال محصولی بگردید که شدت صدای آن دسی بل (db) کمتری داشته باشد.
البته می توانید  هنگام خرید نیز صدای پنل خارجی و داخلی را گوش کنید.

8- گارانتی

خدمات پس از فروش و گارانتی هر شرکتی با شرکت دیگر متفاوت است.هنگام خرید به این مسئله توجه کنید. اگر ضمانت بدون قید و شرط هم یافتید که نور علی نور است. همچنین ممکن است نام کولرهای معروف به کولر بانه را شنیده و دیده باشید. کولرهایی که قیمت کمتری نسبت به بازار دارند. اما نکته مهم درباره آنان نداشتن هیچ گونه گارانتی و ضمانتی است. این در حالی است که قطعات کمیاب و گران کولرهای گازی داشتن گارانتی را ضروری می کند. برخی از این کولرها فاقد گاز و لوله ای مسی است که برای مصرف کننده ایجاد هزینه می کند. بنابراین حتما محصولی را خریداری کنید که گارانتی و خدمات پس از فروش دارد.

9- قابلیت های جدید

کولرهای نسل جدید با آپشن های جذاب و پیشرفته ای وارد بازار می شوند که برخی از آ ن ها را می خوانیم. هنگام خرید دقت کنید گزینه ای که برایتان اهمیت ویژه دارد در کولر مد نظرتان موجود باشد.


  • وزیدن باد در چهار جهت اصلی
    سنسور شناسایی تعداد افراد در محل
    تایمر خاموش و روشن شدن (زمان خواب)
    دور کردن حشرات موذی توسط مادون قرمز
    سیکل معکوس (سرمایشی و گرمایشی)
    فیلتر ضدباکتری
    روشن شدن با پیامک قبل از رسیدن به خانه
    اتصال وای فای