بررسی کامل ناموفق‌ترین محصول سایپا، هاچبک کوییک

بررسی کوییک

 

کوییک یک هاچبک ساخت سایپا است که در اسفندماه سال 1395 با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت و علی لاریجانی رئیس مجلس شواری اسلامی رونمایی شد تا به عنوان یک خودرو کاملا ایرانی وارد بازار شود.

سایپا زمانی در حدود ا سال و نیم برای تحویل خودروهای کوییک به مشتریان صرف کرد در حالی که مطرح‌ترین خودروسازان جهان برای عرضه بهترین خودروهای دنیا نهایتا چند ماه مشتریان را منتظر نگه می‌دارند. به هر حال سایپا کوییک اکنون به دست مشتریان رسیده و پا در خیابان‌های کشور گذاشته است.

سایپا کوییک از همان موتور به کار رفته در ساینا و تیبا استفاده می‌کند که 1.5 لیتر حجم دارد و می‌تواند 87 اسب بخار قدرت تولید کند. کوییک در دو مدل با جعبه دنده‌های دستی و اتوماتیک CVT عرضه می‌شود.

نکات مثبت کوییک

آپش‌های جدید و بیشتر در مقایسه با سایر محصولات سایپا

نکات منفی کوییک

طراحی نه چندان خوب – کیفیت پایین ساخت – کیفیت پایین قطعات – قیمت بسیار بالا – کیفیت سواری پایین

 

نقد کارشناسی کوییک

 

سایپا کوییک یک خودرو هاچبک تولید سایپا است که در سال 1395 معرفی شد و از خرداد 97 تحویل خریداران شد. سایپا برای معرفی کوییک از چنین جملاتی استفاده می‌کند:

«اين خودرو كه حاصل چندين سال تجربه و تبحر در دانش طراحی و ساخت خودرو است، به طور كامل توسط مهندسين ايراني طراحی گرديده و محصول جديد گروه خودروسازی سايپا می‌باشد. اين محصول در كنار داشتن امكانات و تجهيزات رفاهی مدرن با استانداردهای جهانی توليد می‌گردد.»

این ادعایی است که سایپا مطرح کرده اما به نظر می‌رسد واقعیت چیز دیگری باشد. کوییک از نظر ظاهری بسیار شبیه به دیگر محصولات سایپا یعنی ساینا و تیبا هاچبک است و این موضوع به راحتی قابل تشخیص است. در نمای جلو طراحی به گونه‌ای است که گویی با یک ساینا تغییر یافته روبه‌رو هستیم. کیفیت قطعات پلاستیکی به کار رفته در بدنه بسیار پایین است در نگاه اول، متوجه این موضوع خواهید شد.

سایپا تمام سعی خود را کرده تا طراحی کابین کوییک کمی بهتر باشد به همین دلیل یک نمایشگر 7 اینچی لمسی در مرکز داشبورد قرار داده و روکش چرمی برای فرمان به کار برده است. به علاوه اینکه کلیدهای کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان دیده می‌شوند. با این وجود نمی‌توان از کیفیت پایین متریال موجود در کابین چشم پوشی کرد.

سوال اینجاست که آیا سایپا این مبلغ مازاد چندین میلیونی را در مقایسه با ساینا و تیبا تنها برای چند آپشن دیگر دریافت می‌کند؟ در حالی که کیفیت همه چیز همچنان بسیار پایین است و بدون شک از همان ابتدا شما را از خرید کوییک رضایت نخواهید داشت.

سایپا کوییک را در سه نسخه مختلف با جعبه دنده دستی و فول و پلاس با جعبه دنده‌های اتوماتیک عرضه می‌کند. از مهم‌ترین آپشن‌های در نظر گرفته شده برای کوییک می‌توانیم به کروز کنترل، 2 کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ABS، EBD  و  BAS، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سنسور پارک دنده عقب، فرمان برقی، استارت بدون کلید و چراغ دیلایت اشاره کنیم.

موتور به کار رفته در کوییک همان موتوری است که سایپا پیش از این در تیبا و ساینا مورد استفاده قرار داده بود. البته این موتور هم خود یک مدل بهبودیافته از موتور پراید است که اکنون حجمی معادل 1.5 لیتر و 4 سیلندر دارد و قادر است 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده دستی و یا اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

از آنجا که برای خرید کوییک باید چندین میلیون تومان هزینه اضافی در مقایسه با ساینا و تیبا پرداخت کنید، توصیه ما این است که هرگز سمت خرید آن نروید. در این بازه قیمتی خودروهای دیگری چون پژو 206 و تندر 90 کارکرده هم وجود دارند که رقبای کوییک اتوماتیک به شمار می‌روند و به مراتب خودروهای با ارزش تری برای خرید نسبت به کوییک اتوماتیک سایپا هستند. البته پژو 206 تیپ 2 رقیب کوییک دستی است و باز هم ارزش خرید بالاتری دارد.

در حال حاضر کوییک بازار خرید وفروش جالبی ندارد و در این بازه قیمتی پژو 206 و برلیانس H220 از پر فروش ترین گزینه های هاچبک در بازار خودور هستند.

اگر قصد خرید سایپا کوییک دستی را هم دارید، بهتر است نگاهی به تیبا 2 بیندازید چراکه از نظر فنی اختلافی بین این دو خودرو وجود ندارد و تیبا 2 با قیمتی کمتر به فروش می‌رسد.

تک کولر

مشاوره با کارشناس